Budgetgarantiregulerings-ordningen

Hvad er det nu lige, det er?

Kasper Lund Nødgaard

CIO | Forretningsudvikling | KØS | MARC

Kommunernes regnskab for 2024 blev udgivet den 24. april 2025, og hermed er vi nu blevet klogere på, hvordan de budgetterede udgifter på overførselsområdet for 2024 stemmer overens med den udvikling, der er forekommet for året.

For at stabilisere kommunernes økonomi og undgå uforudsete økonomiske byrder som følge af den konjunkturafhængige udvikling på overførselsområdet eksisterer budgetgarantireguleringsordningen. Da det kan være svært at spå om den reelle udvikling kompenserer ordningen kommunerne for de ændringer, der for et givent år forekommer mellem budget og regnskab på en række udgiftsposter. For 2024 er der blandt andet sket en stigning i kommuners udgifter til førtidspension på 674 mio. kr., mens der har været et fald i udgifterne til kontanthjælp på 905 mio. kr.

I denne artikel vil vi dykke ned i, hvordan budgetgarantireguleringsordningen fungerer, hvilke udgifter, der er omfattet af ordningen, og hvilken betydning de nyligt offentliggjorte regnskabstal for 2024 derigennem har for reguleringen af bloktilskuddets størrelse.

Hvad er budgetgarantireguleringsordningen, og hvordan forventes den at se ud for tilskudsår 2026?

Budgetgarantien udgør et beløb, der enten tillægges eller fratrækkes bloktilskuddet, der er statens støtte til kommunerne i tilskuds- og udligningssystemet. Ordningen regulerer bloktilskuddets størrelse afhængigt af, hvordan de enkelte poster på overførselsområdet udvikler sig.

Kort fortalt har budgetgarantireguleringsordningen til formål at sikre, at kommunerne under ét bliver finansieret 1:1 i forhold til de udgifter, som kommunerne har afholdt på overførselsområdet. De afholdte udgifter identificeres i kommunernes regnskaber.

Ordningen består af tre underliggende reguleringer:

  • Foreløbige budgetgaranti

  • Efterregulering af budgetgarantien

  • Permanent opregulering

Disse tre reguleringer summerer til den samlede budgetgaranti. For 2026 og de to efterfølgende overslagsår ser det således ud:

For 2026 forventes budgetgarantien derfor at være på 6,8 mia. kr.

Den foreløbige budgetgaranti, der også kaldes den fremadrettede budgetgaranti, skitserer det forventede udgiftsniveau over en toårig periode med afsæt i det seneste regnskab. For regnskab 2024 er perioden 2024-2026.

Den foreløbige budgetgaranti har til formål at sikre finansiering af differencen mellem det seneste kendte regnskab (2024) og udgiftsskønnet for det næstkommende tilskudsår (2026), som opdateres med den kommende aftale om kommunernes økonomi.

Skønnet for økonomiaftalen baseres på den forventede udvikling på ledighedsområdet fra Økonomisk Redegørelse i december 2024, hvormed budgettal justeres og PL-fremskrives. Den politiske forventning til samfundsudviklingen fremad medfører dermed den væsentligste usikkerhed.

Tabellen skitserer, at den foreløbige budgetgaranti for 2024-2026 er på 7,6 mia. kr. Mest markant forventes væksten at være i udgifterne til førtidspension samt a-dagpenge, hvor merudgifterne tilsammen udgør 83,9 pct. af stigningen i de samlede budgetgaranterede udgifter.

Efterreguleringen af budgetgarantien foregår over en toårig periode, der for budgetgarantien 2026 er 2022-2024. I denne regulering ses der på forholdet mellem de midler, der blev udbetalt med den foreløbige budgetgaranti for perioden 2022-2024, og den udvikling, der reelt set har været. Der blev oprindeligt udbetalt 8,0 mia. kr. med den foreløbige budgetgaranti, men udgifterne er kun vækstet med 4,8 mia. kr., hvorfor efterreguleringen er på -3,3 mia. kr. for 2022-2024. 

Budgetgarantien omfatter slutteligt en permanente opregulering, der medvirker, at bloktilskuddet løbende løftes til det seneste kendte regnskab. For regnskab 2024 betyder det, at reguleringen af bloktilskuddet er baseret på væksten mellem regnskab 2023-2024. Denne regulering kan være både positiv og negativ afhængigt af udviklingen på overførselsområdet.

Med afsæt i udviklingen mellem regnskab 2023-2024 er den permanente opregulering for budgetgarantien 2026 på 2,5 mia. kr., hvilket primært skyldes stigende udgifter til førtidspension og a-dagpenge. Denne opregulering har ligeledes en effekt på overslagsårene, da den fungerer som en vedvarende justering af bloktilskuddet.

Disse tre reguleringsordninger medvirker en budgetgaranti for 2026, der er på 6,8 mia. kr., som det fremgår af tabel 1. Som beskrevet regulerer denne budgetgaranti dermed bloktilskuddet således der er sammenhæng mellem kommunernes udgifter og indtægter og dette afspejles i den kompensation, som kommunerne får fra staten via bloktilskuddet.

Hvordan afspejles dette i KØS: Finansieringsgrundlag?

Budgetgarantien på 6,8 mia. kr. reflekterer udgifterne på landsplan, men niveauet i de enkelte kommuner kan variere.

I KØS: Finansieringsgrundlag kan du se effekten i din specifikke kommune. Med sammenlignings-rapporter er det nemlig muligt fx at se, hvad den isolerede effekt af en dataopdatering har af betydning for den samlede finansiering på både kommunerne under ét og for den enkelte kommune.

Nedenstående skærmbilleder skitserer den betydning, som budgetgarantien forventes at have for den samlede finansiering for kommunerne under ét, samt effekten i en tilfældigt udvalgt eksempelkommune.

Ud fra dette skøn kan man med fordel se nærmere ind i egne budgetter. Den forventede udvikling på de budgetgaranterede overførselsudgiftsposter antages ligeledes at slå igennem i de lokale budgetter. Effekten af det opdaterede skøn for budgetgarantien i kommunens samlede finansiering skal derfor ses i sammenspil med et forventet fald i udgifter på området – og hvorvidt eksempelkommunen her har oplevet et større eller mindre fald i udgifter til overførselsområdet end bloktilskudskorrektionen har en samlet betydning for det endelige tal.

Med KØS: Finansieringsgrundlag får I dermed et klart overblik over udviklingen i det samlede finansieringsgrundlag for både nuværende og kommende budgetår og mulighed for at lægge et retvisende og kvalificeret budget.

Vil du vide mere?

Dataproces afholder løbende videnswebinarer for vores brugere, hvor vi gennemgår betydningen for kommunernes finansiering, når der udkommer centrale dataopdateringer, der påvirker denne.

For vores KØS-værktøjer har vi ligeledes oprettet ERFA-grupper i Teams, hvor vi samler relevant viden og giver mulighed for, at brugerne kan søge sparring og inspiration hos hinanden på tværs af kommuner.

Er du endnu ikke en del af KØS: Finansieringsgrundlag, og har du lyst til at høre mere om mulighederne, er du meget velkommen til at kontakte Kasper Lund Nødgaard på 2555 1918 eller KN@dataproces.dk.